Dit punt komt ruim aan de orde en wordt breed uitgemeten op deze site omdat het, als voedingskundige/diëtist, mijn interesse heeft maar daarnaast zijn de verder beschreven punten even zo goed belanrijk.

Het liefst water en/of kruidenthee. Ons lichaam bestaat voor zo'n 60% uit water. We kunnen maar kort zonder voldoende vocht en merken al snel de negatieve effecten van te weinig drinken zoals bijvoorbeeld hoofdpijn en concentratieverlies. We zijn eenvoudigweg niet op ons best als we onvoldoende drinken.

Wat is voldoende beweging? Daarover verschillen de meningen nogal.En wat voor beweging moet dat dan zijn? Rustig wandelen, krachttraining, cardiotraining of een combinatie van alle drie? Ook daarover verschillen de meningen. Het is in ieder geval duidelijk dat, als we dagelijks 20 tot 30 minuten wandelen, de ruststofwisseling van ons lichaam omhoog gaat.

Voldoende natuurlijk licht en zonlicht zijn belangrijk voor onze gezondheid. Als we teveel binnen zitten of in het donker zitten worden we sneller depressief. Veel mensen merken dat al als het een paar dagen mistroostig weer is. Ook zijn er mensen die last hebben van seizoensgebonden depressies. In het najaar en de winter, de donkere tijden, voelen deze mensen zich down en in de lente en zomer hebben ze daar geen last van. Uit ervaring weet ik dat mensen die last hebben van het laatste veel baat kunnen hebben bij naar buiten gaan. Als je jezelf er toe zet om, juist met mistroostig weer of in de herfst en winter, toch dagelijks naar buiten te gaan dan voel je je stukken beter.

Dat onvoldoende nachtrust er voor zorgt dat we ons moe en ongeconcentreerd voelen weten we allemaal. Maar te weinig nachtrust heeft nog veel meer nadelige gevolgen. Het beïnvloed ons hele systeem. Sommige mensen krijgen daardoor last van overgewicht of worden instabiel op het geestelijke vlak en andere mensen hebben weer last van hele andere klachten. Het is voor onze gezondheid van groot belang om voldoende en goed te slapen. Dit betekent 7,5 tot 8 slaap uur per nacht.

Ga niet dagelijks één of twee keer onder de douche of in bad. Hiermee maken we het voor een groot onderdeel van ons afweersysteem erg moeilijk. Onze huid helpt mee om ons lichaam gezond te houden door ziekteverwekkers buiten te houden. Al dat water droogt onze huid uit en doodt bacteriën die onze huid nodig heeft om gezond te blijven. En dan hebben we het nog niet eens over alles wat we op onze huid smeren tijdens en na het douchen. Veel van de producten die we gebruiken voor onze persoonlijke verzorging bevatten stoffen die kankerverwekkend kunnen zijn. Deodorant, tandpasta, allerhande crèmes, haarlak, gel en ga zo maar door. Door je wat te verdiepen in dit onderwerp zul je bewustere keuzes maken over wat je wel en niet op je huid wilt smeren. Er is genoeg informatie over dit onderwerp te vinden op het internet.