(Artikel aangepast: 12 december 2017)

Waterkefir heeft iedere twee dagen wat verzorging nodig maar als je dat er voor over hebt heb je een lekkere, goedkope, probiotische drank in huis die wat weg heeft van frisdrank. Ik weet van verschillende mensen die met behulp van waterkefir in staat zijn geweest om hun frisdrankgebruik drastisch te verminderen of zelfs te stoppen. In plaats van frisdrank drinken ze nu dagelijk 1 of 2 glazen waterkefir die behoorlijk veel gezondheidsvoordelen heeft.

Waterkefir bevat na bereiding veel gezonde stoffen waaronder een aanzienlijk aantal rechtsdraaiende melkzuurbacteriën en gisten die met elkaar in symbiose leven. Dit maakt dat waterkefir een gezonde probiotische drank is die meehelpt om je darmflora gezond te houden. 

Er wordt gezegd dat waterkefir een aantal mineralen, de volgende vitamines en het aminozuur Tryptofaan bevat.

  • Vtamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B6
  • Vitamine B8 (ook wel vitamine H genoemd)
  • Vitamine B12
  • Vitamine C
  • Vitamine D

Of deze voedingswaarde klopt is moeilijk vast te stellen omdat er geen bronvermelding is te vinden. Het feit dat vitamine D wordt genoemd bij waterkefir geeft te denken. Vitamine D is een vetoplosbaar vitamine en waterkefir bevat geen vet.

Het essentiële aminozuur Tryptofaan zou een rustgevend effect kunnen hebben.

Zelf maken wij de waterkefir na 2 dagen aan met 1/3 deel druivensap en laten de kefir dan nog één dag staan zodat ook de druivensuiker uit het sap is omgezet. Dit levert een heerlijke , lichtsprankelende, dorstlessende kefirdrank op.

Sinds mijn man dagelijks één glas van deze waterkefirdrank gebruikt is hij af van de maagzuurremmers die hij al heel wat jaren slikte. Onze zoon drinkt de waterkefir in plaats van cola dus ook daar gezondheidswinst.

Waterkefir is één van de goedkoopste manieren om probiotica aan je voeding toe te voegen. De korrels groeien redelijk snel dus in een paar weken heb je voldoende korrels om voor de hele week voldoende drank te maken en dan heb je zelfs nog korrels over om mee te experimenteren. Je kunt in plaats van water bijvoorbeeld kefir maken van groene thee. Zo maak je je eigen gezonde ijsthee, zonder suiker en boordevol voedingsstoffen. Of gebruik eens verse vruchten of kruiden voor een andere smaak. Ook kun je met waterkefir een zuurdesemdeeg opstarten en dan, na een dag of drie, zuurdesembrood bakken. Het eten van zuurdesembrood heeft ook veel gezondheidsvoordelen maar dat is een heel ander onderwerp.

Meer informatie over waterkefir vind je hier.