Ben je gemotiveerd en wil je direct aan de slag met het maken van gezondere keuzes nog voordat je alle informatie rustig hebt doorgelezen?! Dan vind je hier, in het kort, waar je direct mee zou kunnen beginnen om je gezondheid gunstig te beïnvloeden. Kies één of meer punten die je aanspreken en start vandaag nog met het maken van gezondere keuzes die passen bij jouw manier van leven.

Drink voldoende op een dag. Zeker 1½  tot 2 liter. Liefst water en/of kruidenthee.

Drink groene, witte of kruidenthee in plaats van gewone thee.

Drink niet meer dan 3 kopjes koffie op een dag. Liefst zonder suiker.

Eet voldoende groente en fruit.

Eet niet teveel brood. Kies het liefst voor de volkoren varianten.

Gebruik niet teveel melk en melkproducten en kies het liefst voor producten van  geiten en/of schapenmelk of voor plantaardige melk zoals rijstmelk, amandelmelk en dergelijke. Let bij de plantaardige producten wel goed op want bij de meeste merken wordt suiker en/of zoetstof toegevoegd.

Eet niet teveel vlees. Per dag is 75 gram meer dan voldoende.

Eet 2 keer per week vis. Het liefst de vette vissoorten zoals zalm, makreel, haring, ansjovis en sardines.

Gebruik dagelijks een portie havervlokken. Bijvoorbeeld in pap, muesli of in gezonde zelfgemaakte haverkoekjes.

Eet dagelijks een stuk of 6 walnoten.

Vervang jouw chocolade door pure chocolade met een cacaogehalte van 70% of meer.

Gebruik zo min mogelijk suiker. 

Gebruik zo min mogelijk kunstmatige zoetstoffen.

Drink dagelijks tenminste één glas versgeperst vruchte en/of groentesap. 

Gebruik dagelijks een voedingssupplement met vitaminen en mineralen.

Neem een half uur voor en een uur na je maaltijden  niets te drinken en drink tijdens je maaltijden niet meer dan een half glaasje water.

Wat spreekt jou het meeste aan? Onthoud dat je makkelijker nieuwe gewoonten aanleert door niet te veel tegelijk te willen veranderen. Begin bij wat je het makkelijkste lijkt en  pas als dat goed gaat ga je verder met een volgend punt.  Dit gaat je in eerste instantie misschien niet snel genoeg maar het is de beste manier om blijvend je gewoonten te veranderen en daar heb je op de lange duur echt het meest aan.