De meeste mensen weten wel dat suiker ongezond is voor hun gebit en dat, als ze teveel suiker eten, ze uit moeten kijken dat ze niet te zwaar worden. Maar dat suikerconsumptie ook andere, meer ernstige, gevolgen kan hebben dat weten veel mensen niet. Aan het gebruik van suiker kun je verslaafd raken waardoor het moeilijker kan worden om het te laten staan terwijl het wel verstandig is om dat zoveel mogelijk te doen. Suiker laat ons lichaam namelijk sneller verouderen. Daarnaast is suiker, in ons lichaam, voor kankercellen de belangrijkste brandstof. Dus wanneer er kwaadaardige cellen in ons lichaam aanwezig zijn en we veel suiker eten vergroten we daarmee het risico dat deze cellen uit kunnen groeien tot tumoren. (Zie ook het artikel: Goede redenen om voeding te gebruiken ter ondersteuning bij de behandeling van kanker.) Suiker komt in ontzettend veel voedingsmiddelen voor en heeft veel verschillende namen. Wanneer je minder of geen suiker meer wilt gebruiken is het van het allergrootste belang om altijd alle etiketten te lezen en alle namen van suiker te kennen.

Hieronder een opsomming van veel voorkomende benamingen van suiker. 

De meest bekende:

Basterdsuiker, bietsuiker, bruine suiker, druivensuiker, geleisuiker, kandijsuiker, kristalsuiker, poedersuiker, rietsuiker, suiker, suikerklontjes, suikerstroop, tafelsuiker, vanillesuiker, vloeibare suiker, vruchtensuiker, witte suiker. 

De vaak minder bekende:

dextrose, fructose (= vruchte- of fruitsuiker), galactose, glucose, glucosestroop, glucosefructosesiroop (= High Fructose Corn Syrup = HFCS), honing, invertsuiker, lactose (= melksuiker), maltose, maltodextrine, melasse, melassestroop, saccharose en sucrose.

Wil je toch af en toe genieten van iets zoets vervang dan bovenstaande suikers door onbewerkte, natuurlijke suikersoorten zoals palmsuiker en kokosbloesemsuiker, rauwe en koudgeslingerde honing  of gebruik gedroogde vruchten als zoetmiddel bijvoorbeeld rozijnen, pruimen, abrikozen, dadels, vijgen en dergelijke. 

Deze producten zijn gezonder omdat ze minder ver zijn doorbewerkt en daardoor nog voedingsstoffen bevatten die ons lichaam goed kan gebruiken. Toch is het verstandig om ook deze producten niet te veel te gebruiken. En in het geval van sommige ziekten, zoals bijvoorbeeld kanker en suikerziekte (=diabetes mellitus) zijn ook deze gezondere alternatieven niet altijd aan te raden.

Tot slot is het belangrijk om te weten dat er voedingsmiddelen zijn die zich in ons lichaam gedragen als suiker. Producten als aardappelen, rijst, pasta en brood bijvoorbeeld maar ook bier en vruchtensap. Deze producten zijn zo ver doorbewerkt dat ons lichaam ze makkelijk verteert. Het gevolg is dat het zetmeel dat er in zit snel en gemakkelijk wordt omgezet in glucose. Hierdoor stijgen onze bloedsuikerspiegels snel na het eten van deze producten. Hoge en instabiele bloedsuikerspiegels worden in verband gebracht met het ontstaan van tal van kwalen en ziekten. Het is dus verstandig om ver doorbewerkte producten als witte rijst, fabrieksbrood, en dergelijke te laten staan en te kiezen voor de volkoren varianten. De volkorenvarianten van deze producten bevatten voedingsvezel dat er voor zorgt dat de bloedsuiker minder snel stijgt. Daarnaast bevatten ze vitaminen en mineralen die het lichaam hard nodig heeft.