Dat minerale oliën uit verpakkingen ongezond zijn omdat ze vanuit de verpaking in ons voedsel terecht komen is de laatste tijd regelmatig in het nieuws. Met name verpakkingen van gerecycled karton vormen een probleem. Het zal nog wel even duren voordat hier regelgeving voor komt omdat er eerst onderzoek gedaan moet worden. Een 15-tal supermarkten wacht dit niet af en heeft aan Foodwatch toegezegd dat zij strenge limieten zullen gaan hanteren voor MOAH (=mineral oil aromatic hydrocarbons) en MOSH (=mineral oil saturated hydrocarbons) in de producten van hun eigen merk. Lees meer over dit onderwerp in dit artikel.

 

Toen ik nog gewoon suiker gebruikte was ik gek op chocola. Alles met chocola ging naar binnen. Soms zelfs een hele reep melkchocolade met hazelnoten in één keer.
En ik moet toegeven: Ik ben nog steeds gek op chocola en alles waar chocola in of op zit! Als ik ergens op visite ben en er is chocola dan kan ik het vergeten. Vermoedelijk leer ik dat nooit af. Maar... Ik heb wel een oplossing gevonden voor thuis. Zelf haal ik nooit meer chocola in huis en als ik de behoefte voel om chocola te snoepen dan pak ik het recept van de gezonde truffels erbij en maak daar, in een mum van tijd, een flinke lading van. Na één, twee, drie en soms zelfs wel vier truffels is mijn behoefte aan chocola verzadigd. Het enige dat ik dan als de bliksem moet regelen is de rest van mijn truffels weggeven òf invriezen want anders loop ik het risisco dat ik er teveel van eet. En hoewel het veel gezonder is als chocola. Ook van gezonde dingen kun je te veel eten...

 

Neem een mooi,  rijp stuk fruit dat je lekker vindt. Maak het schoon en snijd het in stukjes. Bevries de stukjes, los van elkaar, op een schaal of in een bakje.

Haal na ongeveer 3 uur de stukjes fruit uit de vriezer. Stop ze in de blender en voeg een scheuje citroensap of limoensap toe om verkleuren tegen te gaan. Voeg ook een klein beetje water toe. Niet teveel! Je kunt beter 2 of 3 keer wat extra water toevoegen dan in één keer teveel. Sla het fruit in de blender tot een mooie, smeuïge massa die de dikte heeft van sorbetijs.

Proef of je het ijs zoet genoeg vindt en voeg eventueel een beetje honing of wat druppels stevia toe. 

Zet het ijs nog een uurtje in de vriezer maar niet veel langer dan een uurtje want dan wordt het erg hard.

Enjoy!

 

Biologische groenten en fruit hebben de voorkeur. Ze bevatten meer voedingsstoffen omdat ze groeien op een rijkere bodem en ze bevatten geen chemische bestrijdingsmiddelen. 
Het kan zijn dat je geen biologische groente en fruit kunt of wilt kopen. Bijvoorbeeld omdat ze te duur zijn of omdat ze bij jou in de buurt niet te krijgen zijn. Koop dan gewoon groenten en fruit die je wel kunt krijgen en was deze goed. Met wassen raak je al zo'n 80% van de bestrijdingsmiddelen kwijt. Zeker als je het fruit of de groenten tijdens het wassen enigszins kunt wrijven. Het voordeel van voldoende groenten en fruit eten is veel groter dan het nadeel van de restjes van bestrijdingsmiddelen die je daarbij binnen krijgt. 
Er wordt her en der geadviseerd om 'gewone' groenten en fruit te wassen met baking soda en zelfs met een combinatie van baking soda en natuurazijn om bestrijdingsmiddelen kwijt te raken. Dit is echt niet nodig. Als je gewoon goed wast ben je het meeste van deze stoffen al kwijt. En denk er om...! Biologische groenten en fruit moeten ook goed gewassen worden.

 

Ik hou van bakken! Koekjes, cake, taart noem maar op...

En... Ik hou ook van snoepen!

Nu het duidelijk is wat voor schade suiker in ons lichaam kan veroorzaken heb ik besloten dat ik het liefst helemaal geen suiker meer wil gebruiken. In sommige gevallen vind ik dat helemaal niet moeilijk. Bijvoorbeeld als het gaat om zoet beleg op brood of om frisdrank. Maar...! Als het gaat om gebak dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Met in mijn achterhoofd de wetenschap dat het me toch ook is gelukt om koffie en thee zonder suiker te leren drinken ben ik allerlei recepten gaan uitproberen. In eerste instantie veel recepten uit de boeken van Anne Marie Reuzenaar ('Zonder suiker') en Amber Albarda ('Gezond bakken'). En hoewel daar zeer veel geslaagde recepten in staan gebruiken ze allebei vaak palmsuiker, kokosbloesemsuiker, agavesiroop, ahornsiroop, dadelsiroop, honing en dergelijke.
En ja! Dit zijn gezondere keuzes maar ik wil het heel graag nog een stukje verder proberen door te voeren. 

Is het mogelijk om lekker te bakken en snoepen zonder suiker...?!

 

Heerlijk zomervakantie! Maar in deze periode van het jaar heb ik vaak geen zin om lang in de keuken te staan. Soep en zeker een goed gevulde soep is dan een gezonde maaltijd die ik regelmatig klaarmaak.

Soep is lekker, makkelijk en gezond. Maak het als warme maaltijd of wil je, net als ik, wat minder brood eten op een dag? Maak dan eens soep voor bij de lunch. Voordelen: Je eet minder boterhammen en je krijgt  extra groente binnen. Zeker als je de soep goed vult met extra soepgroente of als je een basis gebruikt van erwten, bonen of linzen.

Als je de soep maakt met een groente/kruidenbouillon en er geen vlees aan toevoegt heb je een makkelijke vegetarische maaltijd. Wil je geen vegetarische soep? Gebruik dan bouillon van kip, rund of vis en voeg extra gehaktballetjes, stukjes vlees, kip of vis toe.