Smoothies bevriezen is één manier om gezond ijs te maken maar het kan nog eenvoudiger. Sommige soorten fruit kun je namelijk heel goed zo bevriezen. Het enige wat je hoeft te doen is een mooi stuk rijp fruit schillen, in stukken snijden en eventueel een houten ijsstokje erin steken. Stop het fruit in de vriezer tot het bevroren is. Banaan, mango en ananas zijn hier heel geschikt voor.
Laat het bevroren fruit een minuut of tien op een bordje wat ontdooien en maak er eventueel een feeselijker ijsje van door het te bestrooien met kokos (vooral lekker bij bevroren banaan), gehakte noten en/of wat gesmolten pure chocolade met meer dan 75% cacao.

Lust je graag bosvruchten en yoghurt? Dan kun je als ijs alternatief ook het volgende eens proberen. Roer bevroren bosvruchten door wat biogarde yoghurt. Laat het geheel heel even staan en roer nogmaals door. De yoghurt bevriest terwijl het fruit wat zachter wordt. Klaar is je bosvruchten-yoghurtijs! Vind je het ijs niet zoet genoeg? Roer dan een beetje honing door de yoghurt voor je het fruit er bij doet.
Als je er voor zorgt dat je zakjes bevroren aardbeien, bosbessen, bosvruchten en biogarde yoghurt in huis hebt kun je altijd een gezond ijsje maken als je trek hebt in iets lekkers. 

 

Krijg je onverwachts bezoek? Of heb je gewoon trek in een koekje bij de koffie?
Als dit mij overkomt kijk ik negen van de tien keer wat ik nog in huis heb en maak ik koekjes die elke keer anders uitvallen. Bijvoorbeeld dit recept. De ene keer maak ik het met hele havervlokken. De andere keer vermaal ik de havervlokken tot havermeel of ik besluit om helemaal geen havervlokken te gebruiken omdat ik ze niet meer in huis heb of omdat ik trek heb in iets anders. Dan neem ik bijvoorbeeld twee keer zoveel volkorenmeel.  Zo gaat het ook met de rest van de ingrediënten. Heb ik geen incabessen in huis dan snijd ik een paar abrikozen klein of ik neem twee keer zoveel rozijnen. Geen kokosolie? Gesmolten roomboter kan ook. Geen agavesiroop in huis maar wel honing, palmsuiker, ahornsiroop of stevia? Dan gebruik ik dat gewoon.
De smaak en het resultaat van de koekjes zijn zo steeds net anders maar ik hou wel van de variatie.
Veel bakplezier!

 

Als ik kokosmelk maak blijft er altijd kokos over dat het midden houdt tussen geraspte kokos en kokosmeel. Omdat er nog voldoende smaak aan zit gooi ik het niet weg maar probeer ik het te verwerken in iets van gebak. Koekjes of cake... Ik heb aardig wat recepten uitgeprobeerd en versleuteld en uiteindelijk is er nu een recept dat we allemaal lekker vinden. 
Maak jij ook je eigen kokosmelk of vind je kokos gewoon lekker? Dan is dit recept misschien ook iets voor jou.

 

Wanneer je al regelmatig vruchtensmoothies maakt is het maar een hele kleine stap naar het maken van gezond ijs. 
Aangezien we al een paar heerlijke dagen hebben gehad dit jaar ben ik al geconfronteerd met de vraag: 'Mam, heb je ijs in huis?'. En natuurlijk is het lekker om een ijsje te eten met warm weer maar dan bij voorkeur wel een ijsje waar niet teveel, of liever nog, helemaal geen toegevoegde suiker in zit en ook geen kunstmatige rommel.
Wat ik dus 's zomers regelmatig doe is smoothies maken en deze bevriezen in mijn ijsmachine. Het resultaat? Een heerlijk en gezond ijsje wat hier in huis gretig aftrek vindt!
Neem je favoriete vruchtensmoothierecept en voeg als je wilt wat honing toe of kies voor zoet fruit. Het ijs proeft door zijn lage temperatuur namelijk minder zoet dan de smoothie. Als je houdt van wat romiger ijs dan kun je wat kokosmelk, volle melk (liefst biologische) of biogarde kwark of yoghurt toevoegen. Door het vet in deze ingrediënten zal het ijs wat zachter blijven na bevriezen. Doe je smoothie in de ijsmachine en laat de machine het werk voor je doen. Heb je geen ijsmachine dan kun je het ook in een bakje in de vriezer bevriezen. Regelmatig doorroeren tot het helemaal bevroren is en klaar is je gezonde ijsje.

 

Op vrijdagen maak ik regelmatig een brooddeeg klaar zodat ik op zaterdagmorgen heerlijk verse broodjes kan bakken. Dit hoeft niet veel tijd te kosten als je kiest voor een zogenaamd 'no knead' brooddeeg. Bij deze manier van brood maken roer je alle ingrediënten goed door elkaar zodat al het meel dat je gebruikt goed vochtig is. Dan zet je het afgedekt met een schone, vochtige theedoek weg op een niet te koude, tochtvrije plek en laat je de tijd zijn werk doen. 

Over het algemeen maak ik dit deeg 's avonds klaar en laat het dan op het aanrecht staan tot de volgende ochtend. Deze keer voeg ik, denk ik, walnoten, cranberries en rozijnen toe. Heerlijk morgen met een plakje geitenkaas!
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een hartig broodje met knoflook, zongedroogde tomaatjes en oregano. Lekker bij een kom zelfgemaakte soep. 

 

Het hele huis begint heerlijk te ruiken naar de bouillon die ik vanmorgen vroeg heb opgezet. Het ruikt zo lekker dat het jammer is dat ik zoveel geduld moet hebben voor ik kan proeven. Een goede bouillon laat je namelijk liefst zo lang mogelijk trekken. Op die manier ben je er zeker van dat alle bouwstoffen uit de botten, het kraakbeen, de pezen en de organen in de bouillon terecht komen. Dit klinkt misschien onsmakelijk maar in bouillon die gemaakt is van een goed stuk vlees met botten en al zitten bouwstoffen die ons lichaam hard nodig heeft. Stoffen als glutamine, chondotroïne, collageen en glycine. Deze stoffen zorgen voor gezonde darmen, gezonde gewrichten, gezonde spieren en een gezonde huid en wie wil dat nou niet?!
Veel mensen vinden het teveel werk om een goede bouillon te maken maar welbeschouwd valt dat reuze mee. Het is niet meer werk dan het klaarmaken van een gewone warme maaltijd. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je op tijd begint. Er is zelfs een speciale pan, een zogenaamde crockpot of slowcooker, deze zet je aan met alle ingrediënten er in en de bouillon of stoofpot wordt gaar terwijl je zelf met andere dingen bezig bent. Ideaal!
Zelf werk ik vanuit huis dus ik gebruik gewoon een braadpan die ik op het gasfornuis zet. Af en toe even kijken of de boel niet droogkookt is alles wat ik hoef te doen. Ondertussen doe ik gewoon mijn andere werk. 
De bouillon die vandaag zo heerlijk ruikt is een kippenbouillon maar je kunt ook een goede bouillon maken van rundvlees, lamsvlees of vis. Mogelijkheden genoeg dus. Maak net als ik een grote pan en vries wat je overhoudt in porties in zodat je de bouillon kunt gebuiken voor al je zelfgemaakte soepen en sauzen. Zo heb je altijd een goede basis rijk aan bouwstoffen bij de hand waar je lichaam je dankbaar voor zal zijn.