Officieel is pesto een mooi, smeuïg, mengsel van pijnboompitten, basilicum en olijfolie. Zodra we deze ingrediënten gaan vervangen door iets anders spreken we eigenlijk niet meer van pesto maar van tapenade. Maar wat maakt het uit hoe het heet? Het is allebei heel erg lekker en ook nog eens super gezond als je kiest voor een goede kwaliteit ingrediënten.

Je kunt in smaak variëren door in plaats van pijnboompitten te kiezen voor zonnebloempitten of ongebrande noten die je lekker vindt. Ook de basilicum kun je vervangen door een ander kruid bijvoorbeeld peterselie. Kies een mooie, gezonde, koudgeperste olie. Dit kan zijn olijfolie maar ook hazelnotenolie is lekker. 
De liefhebber voegt nog een paar eetlepels parmezaanse kaas en/of knoflook toe en tot slot maak je het geheel af op smaak met peper en zout.

 

Het wordt steeds duidelijker waarom zoveel mensen in onze maatschappij te zwaar zijn en hoe het komt dat het ze niet lukt om blijvend gewicht te verliezen.

Het antwoord ligt in hoe ons lichaam reageert op geraffineerde, dus doorbewerkte voedingsmiddelen. Deze producten hebben een zodanig effect op onze stofwisseling dat het onmogelijk wordt om op wilskracht alleen af te vallen en het gewicht er ook af te houden. De verantwoordelijke stoffen zijn leptine, insuline en dopamine. Ik kan hier een uitgebreide theoretische uitleg geven over hoe dat dan werkt maar dan haken jullie vermoedelijk snel af. Vandaar dat ik de volgende link plaats. In deze video legt dr.Susan Peirce Thompson, vanaf minuut 14.40, kort en duidelijk uit hoe honger en suikerverslaving in ons lichaam ontstaan. Als je wilt begrijpen waarom het je tot nu toe niet lukt om blijvend gewicht te verliezen en waarom je blijft eten terwijl je je toch zó had voorgenomen om dat niet meer te doen... Dan is de uitleg van deze dame zeer de moeite van het bekijken waard. Hieronder de link.

https://susanpt.leadpages.co/l8de/

 

Pas geleden schreef ik een blog over zelfgemaakte appelmoes zonder suiker. Deze appelmoes kan natuurlijk nog veel gezonder door de appel niet te verhitten. De reden dat ik de appels voor deze appelmoes kook is omdat onze zoon allergisch is voor appel en deze alleen zonder klachten kan eten als de appel verhit is. Dat neemt niet weg dat iedereen die deze klachten niet heeft natuurlijk een nog gezondere appelmoes kan maken. Een zogenaamde rauwe appelmoes. Deze bevat meer voedingsstoffen dan appelmoes van gekookte appels omdat bij verhitting nou eenmaal voedingsstoffen verloren gaan. Appelmoes van rauwe appels is wel minder lang houdbaar dan appelmoes van gekookte appels maar bij voorkeur eet je deze zo snel mogelijk na bereiden op om optimaal profijt te hebben van alle voedingsstoffen. Daar komt bij dat deze appelmoes veel sneller bruin verkleurt. Dat is verder geen probleem maar ziet er wel minder smakelijk uit. 
Ben je geïnteresseerd in een recept voor gezonde rauwe appelmoes? Dan vind je het recept hier.

Zelf mayonaise maken is helemaal niet moeilijk. Wanneer je zelf je mayonaise maakt weet je precies wat er allemaal ingaat en je kunt kiezen voor een gezonde olie die je lekker vindt. De meeste mayonaise die je in de winkel koopt is gemaakt van goedkope zonnebloemolie die door verhitting is verkregen. Het voordeel van deze oliën is dat ze vrij neutraal van smaak zijn maar ze bevatten helaas veel omega-6 vetzuren. Deze vetzuren zijn ontstekingsbevorderende stoffen die we liever vermijden. Kies liever voor een goede kwaliteit koudgeperste olie die meer omega-3 en omega-9 vetzuren bevatten. Bijvoorbeeld olijfolie of walnotenolie. Omega-3 is een stof die in ons lichaam ontstekingsremmend werkt en ook omega-9 heeft gezonde eigenschappen. Het feit dat de olie koudgeperst is heeft ook gezondheidsvoordelen want deze olie bevat hierdoor geen verbrand vet. 
Leuk is dat je met zelfgemaakte mayonaise kunt variëren met smaken. Voeg bijvoorbeeld eens knoflook toe en je hebt een heerlijke, gezonde aïolie. Of voeg worcestershiresaus toe voor meer pit. Een gepureerde avocado voor avocadomayonaise. Meng een deel van de mayonaise met kwark of yoghurt voor een frissere smaak of room voor een vollere smaak. Varieer met de soort azijn die je gebruikt. Mogelijkheden te over....
Klik hier voor een basisrecept van zelfgemaakte mayonaise.

 

 

In deze tijd van het jaar is er veel vers fruit voor handen. Door fruit te drogen maak je het langer houdbaar en de smaak wordt er zoeter van. Zo'n gedroogd stukje of schijfje fruit is een heerlijk 'snoepje'. Bijna alle soorten fruit zijn goed te drogen. Je kunt hiervoor de oven gebruiken of een droogkast. Dit zijn speciale kasten om voedingsmiddelen te drogen. Zelf doe ik het gewoon in de oven op ongeveer 70 graden Celsius. Let op dat je de oven niet te warm zet want je wilt niet dat het fruit gaar wordt. Als je een ventilator in je oven hebt zet die dan aan dan droogt het fruit iets sneller maar zonder zal het zeker ook lukken. Maak het fruit goed schoon en droog en verwijder eventueel de schil. Snijd het in schijven of stukjes van zo'n centimeter dik. Leg op het rooster in je oven en laat de ovendeur op een kiertje open staan door er een houten lepel of zo tussen te steken. Op deze manier kan het vocht weg uit de oven. Laat een flink aantal uren in de oven staan en kijk af en toe hoe het gaat. Bewaar de gedroogde stukjes fruit in een goed af te sluiten pot op een droge, donkere en niet al te warme plaats. Als je fruit echt goed droog is geworden kun je het op deze manier wel 9 tot 10 maanden bewaren.
Overigens kun je fruit ook aan de lucht drogen. Dan duurt het wel een paar dagen voor het goed droog is maar op die manier kost het geen energie. Zelf kies ik voor de oven omdat ik helaas altijd wel fruitvliegjes in huis heb en dan vind ik het niet zo fris om mijn appelschijfjes zo op te hangen. 

 

Appelmoes... Kinderen zijn er gek op. Maar om eerlijk te zijn vind ik het zelf bij sommige maaltijden ook erg lekker om wat appelmoes te hebben. Bijvoorbeeld bij spruitjes of bij gekookte witlof. 
Een pot appelmoes uit de winkel zit echter bomvol met toegevoegde suiker en ook de recepten in de meeste kookboeken zijn daar niet zuinig mee. Toch kun je heel goed een lekkere appelmoes maken zonder toegevoegde suiker. Denk er wel om dat je het niet te vaak eet want wat voor smoothies geldt, geldt ook voor vruchtenmoes. Je verwerkt in een schaaltje appelmoes al snel 2 of 3 appels en krijgt op die manier redelijk wat vruchtensuiker (fructose) binnen. 

Dat gezegd hebbende... Wat zelfgemaakte appelmoes bij de warme maaltijd is een gezondere keus dan de appelmoes uit de winkel en op zijn tijd gewoon lekker. Klik hier voor het recept van zelfgemaakte appelmoes.