Ik ben al een tijdje niet actief geweest op dit blog omdat het lijkt alsof iedereen wel iets te zeggen heeft over voeding. Maar ik kan het toch niet laten om te reageren op de berichten in de media over vitamine C. Het laatste bericht dat ik las was dat er geruchten rondgaan dat vitamine C kan voorkomen dat je besmet raakt met het coronavirus (COVID-19). En nee, dat kan vitamine C niet voorkomen. Waarom is het dan toch interessant om voldoende vitamine C binnen te krijgen? Door voldoende vitamine C binnen te krijgen ondersteun je jouw weerstand, ook wel je immuunsysteem genoemd. Mocht je besmet raken met dit virus dan heb je jouw immuunsysteem heel hard nodig om dit virus te bestrijden. Daar is je immuunsysteem namelijk voor bedoeld (hard werken om te zorgen dat je gezond blijft en om je te genezen mocht je onverhoopt toch ziek worden).

Hoeveel vitamine C hebje dan nodig? Dat is voor iedereen anders en hangt van verschillende factoren af (bijvoorbeeld hoeveel vitamine C je binnenkrijgt met je voeding, hoe gezond en actief je verder bent en of je wel of niet rookt enz. enz.) Het is dus niet zo eenvoudig te zeggen hoeveel vitamine C je nodig hebt.

Als je wilt weten hoeveel vitamine C jouw lichaam nodig heeft kun je het volgende doen:

Start met 3x/dag 1000 mg vitamine C. Bijvoorbeeld bij je ontbijt, lunch en diner. Krijg je last van 'rommelende' darmen en/of dunne ontlasting? Ga dan terug naar 2x/dag 1000 mg. vitamine C. Zijn je darmklachten nog niet over? Dan ga je terug naar 1x/dag 1000 mg. vitamine C. 

De 'rommelende' darmen en/of dunne ontlasting geven aan of je jouw vitamine C tolerantie (hoeveel vitamine C je lichaam op kan nemen) hebt bereikt. Sommige mensen hebben voldoende aan 2x/dag 1000 mg. vitamine C, anderen kunnen 6x/dag 1000 mg. vitamine C slikken en hebben hun tolerantie dan nog niet bereikt.

Ik woon in Noord Brabant en sinds de eerste berichten van besmettingen in de buurt binnen kwamen ben ik begonnen met 3x/dag 1000 mg vitamine C. Als ik besmet raak met dit virus dan wil ik dat mijn immuunsysteem in topconditie is om het te bestrijden.

Mocht je ook besluiten om extra vitamine C te slikken zorg dan dat je voldoende (1,5 tot 2 liter) water drinkt. Dan kan je lichaam het vitamine C dat het niet opneemt moeiteloos kwijt via de urine.

Wil je meer informatie over wat je zelf nog meer kunt doen om je immuunsysteem te ondersteunen? Kijk dan eens naar de kickstart voedingsadviezen en de kickstart leefstijladviezen in het artikel: 'Kanker! En nu...?'.

Blijf gezond!

 

In het 'alternatieve' circuit is het al heel lang bekend dat we door het aanpassen van onze voedingsgewoonten onze gezondheid kunnen bevorderen. Door gezond te eten en te kiezen voor natuurlijke en onbewerkte producten als groente, fruit, noten, zaden, peulvruchten en dergelijke voeden we ons lichaam met zoveel mogelijk voedingsstoffen en zo min mogelijk gifstoffen. Door deze manier van eten ondersteunen we ons immuunsysteem (= afweersysteem) en bevorderen we onze gezondheid. Dit is belangrijk om gezond te blijven als we gezond zijn maar nog belangrijker als we ziek zijn en weer gezond willen worden. Vitamine C is  één van die belangrijke voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om gezond te blijven. In het artikel: 'Onderzoek naar rol vitamine C bij kanker' wordt duidelijk waarom.
Maar het gaat niet alleen om vitamine C. Ons lichaam heeft alle voedingsstoffen nodig om gezond te blijven. Ze spelen namelijk allemaal een belangrijke rol in het behouden van onze gezondheid. Wil je weten wat je kunt doen om je immuunsysteem te ondersteunen? In het volgende artikel vind je een kickstart voedingsadviezen en een kickstart leefstijladviezen. Want naast voeding spelen ook andere factoren een cruciale rol in het bevorderen van onze gezondheid.

 

Steeds meer onderzoek wijst in de richting dat het niet verstandig is om suiker te vervangen door zoetstoffen omdat zoetstoffen onze stofwisseling kunnen beïnvloeden. De gevolgen daarvan zijn nog niet geheel duidelijk maar er lijkt steeds meer bewijs te komen voor het feit dat suiker vervangen door zoetstoffen geen zin heeft bij overgewicht en dat het gebruik ervan ook andere negatieve effecten heeft. Wil je gewicht verliezen? Schrap dan zoveel mogelijk toegevoegde suikers en stop met het gebruik van zoetstoffen.
Bovenstaande betekent ook dat het gebruiken van light producten een negatief effect kan hebben op je pogingen om gewicht te verliezen. Immers veel light producten bevatten aspartaam en andere zoetstoffen. 
Wil je meer lezen over waarom het verstandig is om toegevoegde suikers te schrappen? Dan kan dat hier

 

 

Soms, zoals vanmorgen het geval was, kom ik er te laat achter dat ik geen brood meer in huis heb. Dat los ik op door een brooddeeg te maken dat niet hoeft te rijzen. De ingrediënten hiervoor heb ik eigenlijk altijd wel in huis dus is het een kwestie van alles bij elkaar mikken, kneden, vormen en bakken. Dit recept is een variatie op Iers Sodabrood. Alleen gebruik ik in plaats van karnemelk melkkefir. Dit brooddeeg is ideaal omdat het niet hoeft te rijzen. Het gaat direct na het kneden de oven in. Als je kiest voor kleine broodjes zijn je broodjes ook nog eens snel gebakken en kan je binnen drie kwartier heerlijk vers, knapperig brood op tafel zetten. Ideaal voor een heerlijk ontbijt met verse broodjes!
Hier vind je het recept voor deze broodjes

 

Noten zijn vet en dus moet je er vooral niet teveel van eten. Dat is zo'n beetje de mening van iedereen die een paar of wat meer kilo's kwijt wil.
Toch is het regelmatig eten van noten een gezonde gewoonte. Neem bijvoorbeeld walnoten. Mensen die dagelijks wat walnoten eten zorgen ervoor dat ze op die manier stoffen binnenkrijgen die belangrijk zijn voor het behouden van gezonde bloedvaten.
Ook uit onderzoeken blijkt dat het dagelijks eten van een handje noten goed voor je is. Het verkleint namelijk de kans op stille ontstekingen. Deze stille ontstekingen, ook wel laaggradige ontstekingen genoemd, worden steeds vaker in verband gebracht met het ontstaan van welvaartziekten als diabetes, hart-en vaatziekten, kanker en dergelijke.
Het is wel belangrijk om ongezouten en ongebrande noten te nemen. Bij het branden van noten worden namelijk gezonde vetten omgezet in ongezonde vetten en teveel zout is ook niet goed voor ons lichaam. Maar een handje ongebrande, ongezouten noten is een super gezond tussendoortje!

 

Een eetbare folie in plaats van plastic verpakking. Dat klinkt goed. Vooral omdat deze verpakking in tegenstelling tot plastic verpakkingen biologisch afbreekbaar is en geen schadelijke stoffen als BPA bevat. Dat zijn twee grote voordelen ten op zichte van plastic verpakkingen.
Mijn vraagtekens zet ik echter bij het stukje 'eetbaar'.
Gemaakt van het melkeiwit caseïne klinkt gezond maar hoe gezond is dit product nou echt als we het, zoals in het artikel wordt geopperd, ook gaan consumeren? Caseïne en pectine zullen het probleem niet zijn maar wat te denken van glycerol (E422)

Glycerol wordt niet alleen gebruikt als vulstof  in bepaalde voedingsmiddelen maar het zit onder andere ook in laxeermiddelen. In de bijsluiters van deze middelen worden toch echt bijwerkingen van glycerol vermeld. Bijwerkingen als: Hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, braken, dorst en hoge bloeddruk

Voor we dus de conslusie trekken dat deze folie ook eetbaar is lijkt mij een gedegen onderzoek naar de mogelijke bijwerkingen van glycerol geen halve maatregel.